ALGEMENE VOORWAARDEN
GOEDEREN EN DIENSTEN
TOEPASSINGSGEBIED
Deze algemene voorwaarden (de "Algemene Voorwaarden") zijn van toepassing op alle aanvragen, aanbiedingen, bestellingen, offertes en overeenkomsten (hierna gezamenlijk: de "Overeenkomst") met betrekking tot de verkoop en levering van de hierna opgesomde goederen en/of diensten (de "Product(en)"), die worden aangeboden door de Coöperatieve vennootschap De Volle Grond, met zetel te Lamorinièrestraat 161B bus 1, 2018 Antwerpen en ondernemingsnummer 0502.806.527 (de "Leverancier") op de website www.vollegrond.be (de "Website") aan klanten (de "Klant"):
(a) Verkoop van groenten e.d. “van boer naar horeca” ("Verkoop Versproducten")
(b) Rondleidingen op de daken ("Rondleidingen");
(c) Cursusaanbod “dakboer” ("Cursus"); en
(d) Abonnement “dakbedrijven” ("Abonnement").
Deze opsomming kan te allen tijde worden gewijzigd door de Leverancier.
Afwijkende voorwaarden kunnen nooit van toepassing zijn, zelfs niet stilzwijgend. Bij stilzwijgen is de laatste versie van deze voorwaarden zoals door de Leverancier overgemaakt ongewijzigd van toepassing. Er kan enkel van deze Algemene Voorwaarden worden afgeweken bij uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord in die zin.
De Leverancier en de Klant elk afzonderlijk ook aangeduid als "Partij" en gezamenlijk als "Partijen".
BESTELLINGEN
Een door de Klant geplaatste bestelling via de Website verbindt de Klant onherroepelijk tot afname van de Producten, en dit ongeacht of de Producten reeds werden betaald door de Klant. Een bestelling kan slechts worden geannuleerd mits voorafgaand schriftelijk akkoord van de Leverancier. Bij gebrek aan dergelijke akkoord, en behoudens in geval van overmacht, is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de Prijs van de niet-afgenomen bestelling, onverminderd het recht van de Leverancier om een vergoeding te vorderen voor hogere werkelijke geleden schade.
In geval van Verkoop Versproducten, behoudt de Leverancier zich het recht voor om een door de Klant geplaatste bestelling tijdelijk op te schorten of slechts gedeeltelijk uit te voeren indien blijkt dat door omstandigheden de voorraad of de kwaliteit van de aangeboden producten onvoldoende is en dit zonder dat de Klant aanspraak kan maken op een schadevergoeding.
Ingeval de Klant een consument is. In geval de Leverancier de door de Klant-consument geplaatste bestelling om een andere reden dan overmacht niet uitvoert, is de Leverancier een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de Prijs van de niet uitgevoerde bestelling, onverminderd het recht van de Klant om een vergoeding te vorderen voor hogere werkelijke geleden schade.
PRIJS EN BETALING
Prijs. De prijs voor de levering van Producten wordt bepaald op de Website (de "Prijs"). Zodra de Klant een bestelling plaatst, verbindt hij zich ertoe de Prijs te betalen, inclusief alle kosten (vb. leveringskosten).
De Prijs van Verkoop Versproducten is afhankelijk van het wekelijks aanbod en wordt wekelijks bijgewerkt.
Betaling. Volgende betalingsvoorwaarden zijn van toepassing:
(a) Verkoop Versproducten: betaling binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de factuur
(b) Rondleidingen: onmiddellijke betaling bij plaatsen van de bestelling indien ticketverkoop; indien groepsreservatie binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst van de factuur
(c) Cursus: betaling van voorschot van drie (3) maanden binnen de veertien (14) kalenderdagen na plaatsen bestelling, nadien maandelijkse factuur te btalen binnen de (14) kalenderdagen na ontvangst
(d) Abonnement: integrale voorafbetaling binnen de veertien (14) kalenderdagen na ontvangst factuur.
Ingeval de Klant onderneming is. Bij het verstrijken van de betalingstermijn is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlinterest aan de wettelijke interestvoet zoals opgenomen in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd, alsook een schadevergoeding van 10% van het openstaand bedrag.
Ingeval de Klant consument is. Bij het verstrijken van de betalingstermijn, zal de Leverancier eerst een kosteloze ingebrekestelling verzenden aan de Klant. Ingeval van niet-betaling door de Klant binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de ingebrekestelling aan de Klant, dan wel op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de ingebrekestelling aan de Klant werd verzonden ingeval deze per elektronische weg werd verzonden, dan kan de Leverancier één of meerdere van de volgende maatregelen nemen:
(a) Het aanrekenen van een verwijlinterest aan de intrestvoet conform artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. De verwijlintresten beginnen te lopen vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de kosteloze ingebrekestelling aan de Klant is verzonden en worden berekend op het openstaand factuurbedrag;
(b) Het verhogen van het openstaand factuurbedrag met een forfaitaire vergoeding, berekend als volgt:
o 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 EUR;
o 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 EUR is;
o 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 EUR is.
BIJZONDERE VOORWAARDEN PER PRODUCT (INDIEN VAN TOEPASSING)
Voor bepaalde Producten gelden naast de Algemene Voorwaarden enkele bijzondere voorwaarden, zoals hieronder opgenomen. In geval van tegenstrijdigheid, hebben de bijzondere voorwaarden voorrang op de Algemene Voorwaarden.
Lidmaatschap. Volgende voorwaarden zijn van toepassing:
(a) Cursus: de Klant kan het lidmaatschap delen met maximum één (1) volwassene, kinderen tot 18 jaar doen gratis mee.
(b) Abonnement: de Klant ontvangt twee (2) pasjes op naam van het bedrijf die toegang geven tot de dakboerderij van maandag tot vrijdag van 8:00u t.e.m. 17:00u.
Beëindigingsmogelijkheden. Volgende beëindigingsmogelijkheden zijn van toepassing:
(a) Cursus: na het verstrijken van drie (3) maanden kan de Klant het lidmaatschap opzeggen telkens in de eerste helft van de maand voorafgaand aan de maand waarin de Klant wenst op te zeggen.
(b) Abonnement: Na het verstrijken van een jaar stopt het abonnement automatisch, tenzij de Klant beslist om het abonnement te verlengen.
LEVERING
Aard en omvang. De exacte omvang en aard van de te leveren Producten, wordt vastgelegd op de Website. Behoudens afwijkende overeenkomst, zijn alle verbintenissen van de Leverancier middelenverbintenissen en geen resultaatsverbintenissen. Wat betreft Cursus en Abonnement, geldt er een specifieke gedragscode. De laatste versie van deze gedragscode is terug te vinden op de Website en wordt ook schriftelijk overhandigd aan de Klant.
Leveringstermijnen. Leveringstermijnen, indien van toepassing, die op de Website of elders zijn overeengekomen, zijn louter indicatief, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
Materiaal. In geval de Leverancier voor de levering van de Producten materiaal e.d. ter beschikking stelt aan de Klant, behoudt de Leverancier in principe alle eigendomsrechten m.b.t. dit materiaal.
Onderaanneming (diensten). De Klant aanvaardt dat de Leverancier het recht heeft bepaalde onderdelen van de te verstrekken diensten in onderaanneming uit te besteden.
Vaststelling eventuele gebreken (goederen). Door het in ontvangst nemen van de goederen, aanvaardt en erkent de Klant dat deze beantwoorden aan de bestelling en vrij zijn van enig zichtbaar gebrek. Gelet op het bederfbaar karakter van de goederen, moet de Klant andere dan zichtbare gebreken binnen de twaalf (12) uur na het ontdekken hiervan schriftelijk (vb. per e-mail) melden aan de Leverancier.
Vaststelling eventuele gebreken (goederen). Door het in ontvangst nemen van de goederen, aanvaardt en erkent de Klant dat deze beantwoorden aan de bestelling en vrij zijn van enig zichtbaar gebrek. Gelet op het bederfbaar karakter van de goederen, moet de Klant andere dan zichtbare gebreken binnen de twaalf (12) uur na het ontdekken hiervan schriftelijk (vb. per e-mail) melden aan de Leverancier.
VERWERKING PERSOONSGEGEVENS
De Leverancier verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van de Klant en diens contractanten in het kader van zijn diensten cliëntenbeheer, boekhouding en direct marketing (rechtsgronden: uitvoering overeenkomst, wettelijke verplichting en/of gerechtvaardigd belang). Persoonsgegevens worden enkel doorgegeven en bewaard voor zover en zo lang noodzakelijk voor deze doeleinden. Elke partij verbindt zich ertoe en garandeert de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens ("GDPR") na te leven, evenals de nationale wetten ter uitvoering ervan. Elke Partij bevestigt dat zij naar behoren is geïnformeerd over de verwerking van haar persoonsgegevens door de andere Partij en over haar recht op toegang, rectificatie, verwijdering en verzet. Voor verdere uitleg verwijst elke Partij expliciet naar het privacybeleid op hun website voor zover beschikbaar. Elke Partij bevestigt in voorkomend geval kennis te hebben genomen van het privacybeleid van de andere Partij en de inhoud ervan te aanvaarden.
OVERMACHT
Onder overmacht wordt begrepen elke onvoorzienbare gebeurtenis waarover een Partij geen redelijke controle uitoefent en dewelke de uitvoering door die Partij van haar verplichtingen onder de Overeenkomst onmogelijk of onredelijk bezwarend maakt, hieronder begrepen maar niet beperkt tot stakingen, brand, overheidsmaatregelen, pandemie, epidemie en oorlog.
Indien zich ten aanzien van een Partij een geval van overmacht voordoet dat van invloed is of kan zijn op de nakoming van haar verplichtingen onder deze Overeenkomst, zal zij de andere Partij daarvan onverwijld schriftelijk in kennis stellen. Geen van de Partijen zal worden geacht deze Overeenkomst te schenden, of anderszins aansprakelijk zijn jegens de andere Partij, vanwege een vertraging in de nakoming of het niet nakomen van één van haar verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst, voor zover de vertraging of het niet nakomen te wijten is aan een geval van overmacht waarvan zij de andere Partij in kennis heeft gesteld.
In geval van overmacht zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen om de gevolgen zoveel als mogelijk te beperken. In de mate van het mogelijke zullen Partijen de verderzetting van de Overeenkomst beogen. In geval de overmacht situatie dertig (30) dagen overschrijdt en/of in geval Partijen binnen deze termijn niet tot een wederzijds aanvaardbare oplossing komen, is elke Partij gerechtigd om eenzijdig over te gaan tot beëindiging van de Overeenkomst zonder dat een schadevergoeding verschuldigd is aan de andere Partij.
GEBREKKIGE UITVOERING EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
De Leverancier wordt enkel beschouwd in gebreke te zijn wanneer hij op ernstige en voortdurende wijze zijn verbintenissen die voortvloeien uit de Overeenkomst niet nakomt. Dit moet steeds worden vastgesteld door melding hiervan aan de Leverancier door de Klant bij ingebrekestelling per aangetekende brief, met duidelijke vermelding van de vermeende wanprestatie van de Leverancier, evenals een redelijke termijn alvorens de Klant verdere stappen zal nemen. De Leverancier behoudt het recht om verweer te voeren en kan in geen geval geacht worden stilzwijgend de ingebrekestelling van de Klant te aanvaarden of tot enige afstand over te gaan.
AANSPRAKELIJKHEID VAN DE LEVERANCIER
De Leverancier is alleen aansprakelijk voor rechtstreekse (directe), contractuele en voorzienbare schade veroorzaakt door de foutieve uitvoering van een van haar contractuele verplichtingen, zolang deze toerekenbaar is aan de Leverancier en dit met uitsluiting van buitencontractuele en indirecte schade waaronder o.a., zonder exhaustief te zijn, winstderving, verschuiving van winsten, omzetdaling, stilstandsschade of financiële schade. Indien verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor dezelfde schade, zal de Leverancier hoogstens aansprakelijk zijn voor zijn aandeel in de schade met uitsluiting van een hoofdelijke of in solidum gehoudenheid. De aansprakelijkheid van de Leverancier is in ieder geval maximaal beperkt tot de Prijs van de Producten waarop de claim betrekking heeft. Er geldt evenwel geen beperking van aansprakelijkheid in geval van opzet of grove schuld of voor zover dwingend recht anders bepaalt.
Uitsluitend de Leverancier kan tegenover de Klant aansprakelijk zijn. Elke aanspraak van de Klant ten aanzien van werknemers, bestuurders, hulppersonen of andere derden waarop de Leverancier voor de uitvoering van de Overeenkomst beroep heeft gedaan, is uitgesloten.
INTELLECTUELE RECHTEN
De Leverancier behoudt in principe alle intellectuele rechten incl. auteursrechten m.b.t. de door haargeleverde Producten (indien van toepassing), en draagt geen enkel recht in die zin over aan de Klant tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.
GESCHILLENBESLECHTING EN TOEPASSELIJK RECHT
De Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, met uitsluiting van de bepalingen van internationaal-privaatrechtelijke aard of andere regels die het recht van een andere jurisdictie buiten België van toepassing verklaren. Elk geschil tussen Partijen zal onderworpen zijn aan de exclusieve rechtsmacht en bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen. Als uitzondering hierop zal een Partij vrijwillig tussenkomen dan wel gedwongen kunnen worden betrokken indien reeds een procedure of andere geschillenbeslechting door een derde aanhangig is gemaakt lastens de andere Partij bij een andere instantie of rechtbank en de aansprakelijkheid van de eerste Partij mogelijk betrokken is.
ADVIES STADSLANDBOUW
Je kunt onze klantenservice bereiken door een e-mail te sturen naar info@yourcompany.example.com, te bellen naar +1 555-555-5556 of gebruik te maken van de live chat op onze website. Ons toegewijde team is 24/7 beschikbaar om je te helpen met vragen of problemen.
We zetten ons in voor snelle en effectieve oplossingen om je tevredenheid te garanderen.
We bieden een 30 dagen retourbeleid voor alle producten. De artikelen moeten in originele staat, ongebruikt en voorzien van de kassabon of het aankoopbewijs zijn. Restituties worden binnen 5-7 werkdagen na ontvangst van het geretourneerde artikel verwerkt.
Deze algemene voorwaarden (de “Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle overeenkomsten die de Coöperatieve vennootschap De Volle Grond (de “Consultant”), met zetel te Lamorinièrestraat 161B bus 1, 2018 Antwerpen en ondernemingsnummer 0502.806.527, afsluit voor het verlenen van adviezen, bijstand, lezingen, workshops, deelname aan besprekingen of plaatsbezoeken en elke vorm van projectbegeleiding, of daarmee gepaarde diensten in opdracht van de opdrachtgever aan wie de offerte van de Consultant (de “Offerte”) gericht is (de “Opdrachtgever”). Afwijkende voorwaarden kunnen nooit van toepassing zijn, zelfs niet stilzwijgend. Bij stilzwijgen is de laatste versie van deze voorwaarden zoals door de Consultant overgemaakt ongewijzigd van toepassing. Er kan enkel van deze Algemene Voorwaarden worden afgeweken bij uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord in die zin.
DE ADVIESOPDRACHT
De Overeenkomst omvat alleen de uitdrukkelijk overeengekomen prestaties en vergaderingen enerzijds, en de prestaties die daarvoor absoluut noodzakelijk zijn anderzijds (de “Opdracht”). Alle prestaties, opdrachten, studies, diensten en meetings die niet uitdrukkelijk zijn voorzien in de Offerte en niet absoluut noodzakelijk waren voor de overeengekomen opdracht, zijn Meerwerken waarvoor een bijkomende vergoeding is verschuldigd aan de Consultant. Dit geldt in het bijzonder voor de aanwezigheid van de Consultant tijdens meetings of bijeenkomsten, nu het overeenkomen van een vast aantal meetings een wezenlijk element was bij het bepalen van de Prijs. De exacte omvang en aard van de Opdracht zijn omschreven in de Offerte. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, beperkt de Opdracht zich steeds tot louter intellectuele prestaties, bestaande uit het adviseren of begeleiden van de Opdrachtgever voor een specifiek project.
De Consultant voert de Opdracht uit in overeenstemming met de Offerte en de Algemene Voorwaarden (samen de “Overeenkomst”), alsook de voorafgaand door de Opdrachtgever overgemaakte projectdocumenten waarvan partijen overeenkwamen dat ze van toepassing zijn op de Opdracht, waarbij de Algemene Voorwaarden en de Offerte steeds voorrang hebben in geval van tegenstrijdigheden. De Offerte van de Consultant, is daarbij bepalend: deze bevat een limitatief omschreven opdracht. Indien de opdracht de aanwezigheid van de Consultant vereist bij meetings, bijeenkomsten of (werf)vergaderingen, dan is het aantal in de Prijs en Opdracht inbegrepen meetings, bijeenkomsten of (werf)vergaderingen limitatief opgenomen in de Offerte. Behoudens afwijkende overeenkomst, zijn alle verbintenissen van de Consultant middelenverbintenissen en geen resultaatsverbintenissen.
PRIJS EN BETALING
De Consultant voert de opdracht uit aan een vaste en forfaitaire prijs zoals bepaald in de Offerte (de “Prijs”). De Prijs vergoedt enkel de prestaties, werken, besprekingen en leveringen die zijn opgenomen in de Offerte en de prestaties die absoluut noodzakelijk en redelijkerwijs voorzienbaar zijn voor het uitvoeren van de werken. De door de Opdrachtgever gevraagde Meerwerken worden hiervan afzonderlijk in rekening gebracht.
De Consultant zal overgaan tot facturatie afhankelijk van de voorwaarden die hieromtrent opgenomen zijn in de Offerte: per voorschot, per afgeronde fase of na oplevering van de Opdracht. De facturen van de Consultant zijn betaalbaar binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum. Bij het verstrijken van de betalingstermijn is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlinterest aan de wettelijke interestvoet zoals opgenomen in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd, alsook een schadevergoeding van 10% van het openstaand bedrag.
UITVOERINGSTERMIJN EN FASERING
De Opdracht wordt niet gesloten aan een vaste uitvoeringstermijn, nu de uitvoering ervan afhangt van het verloop van het project van de Opdrachtgever. De Consultant voert de prestaties die deel uitmaken van de Opdracht uit binnen een redelijke en niet-bindende termijn. De Opdracht wordt gesloten voor prestaties voor uitvoering tijdens een specifieke fase van het project (bv. de ontwerpfase, de aanbestedingsfase, de uitvoeringsfase, of het beheer van het project na uitvoering), waarbij in de Offerte zal worden verduidelijkt om welke fase het gaat. De Opdracht is beëindigd bij voltooiing van alle in de Offerte overeengekomen prestaties, en zal in ieder geval beëindigd zijn zodra het project in een fase zit na de laatste in de Offerte vermelde fase.
MEERWERKEN
De Opdrachtgever kan bijkomende prestaties vragen aan de Consultant, die niet verplicht is hierop in te gaan. Alle adviezen, diensten, prestaties, of deelname aan meetings of bijeenkomsten die niet uitdrukkelijk zijn voorzien in de Offerte, maken geen deel uit van de Opdracht en zijn meerwerken (“Meerwerken”). De Opdrachtgever aanvaardt dat voor het uitvoeren van Meerwerken een bijkomende vergoeding verschuldigd is bovenop de Prijs. Bijkomende prestaties veroorzaakt door wijzigingen aan het project, door fouten van de Opdrachtgever of elke andere bij het project betrokken derde partij, of door overmacht, zijn eveneens Meerwerken.
Indien de Opdrachtgever om Meerwerken verzoekt, zal de Consultant hem een nieuwe offerte bezorgen hiervoor. Door aanvaarding van deze offerte, zal deze integraal deel uitmaken van de Overeenkomst en wordt de erin opgenomen prijs deel van de Prijs. De Consultant kan maar gehouden zijn tot uitvoering van een Meerwerk indien partijen een akkoord hebben bereikt over de bijkomende vergoeding waarop de Consultant recht heeft. De Consultant kan de Meerwerken evenals de noodzaak, de melding, de omvang, de waarde en de impact ervan op elk moment aantonen met alle middelen van recht.
UITVOERING VAN DE OPDRACHT
Verzekeringen. De Consultant heeft zijn burgerlijke aansprakelijkheid verzekerd, dit met een dekkingslimiet van 1.500.000,00 EUR per schadegeval en per verzekeringsjaar voor het luik uitbating en voor het luik na levering, en een dekkingslimiet van 250.000,00 EUR per schadegeval en per verzekeringsjaar voor het luik beroepsaansprakelijkheid. Dit omvat geen dekking toevertrouwd goed.
Aanwezigheid tijdens besprekingen. De Opdrachtgever aanvaardt dat het aantal meetings waarop de Consultant aanwezig zal zijn, is beperkt tot wat in de Offerte is overeengekomen. Tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken, geldt elke aanwezigheid van de Consultant tijdens een bespreking, bijeenkomst of plaatsbezoek, wat de aard er ook van is, als een meeting. Elke meeting duurt maximaal een halve werkdag inclusief onderbrekingen, bij een langere aanwezigheid geldt dit als een extra meeting. De Consultant heeft het recht deelname te weigeren aan meetings indien het maximaal overeengekomen aantal meetings reeds is bereikt en indien hiervoor geen bijkomende vergoeding is overeengekomen. Dergelijke meetings zijn immers een Meerwerk. Hetzelfde geldt voor bijkomende prestaties of meetings genoodzaakt door wijzigingen aan het project in opdracht van de Opdrachtgever of genoodzaakt door een derde partij. Indien dit uitdrukkelijk tussen Partijen is overeengekomen, kan de Consultant aanwezig zijn voor bijstand tijdens de oplevering van een deel of het geheel van het project ten aanzien van de ontwerpers en uitvoerders ervan. Deze aanwezigheid geldt als een meeting.
Advies m.b.t. bodem. Indien de Opdracht voorziet in het analyseren van bodem of ondergrond, aanvaardt de Opdrachtgever dat de Consultant een door de Opdrachtgever aangereikt bodemstaal voor analyse doorgeeft aan een gespecialiseerde derde voor onderzoek. De Consultant geeft nadien een interpretatie van het resultaat van dit onderzoek, en is enkel verantwoordelijk voor zijn eigen analyse op basis van de aangereikte gegevens en dit binnen de grenzen van de Opdracht. De Consultant is noch aansprakelijk voor de juistheid van het staal, noch voor het wetenschappelijk resultaat van het onderzoek zelf. De Consultant doet geen algemeen onderzoek naar vervuiling van de grond. De Opdrachtgever zal in geval van een regelgevende verplichting beroep doen op een erkend bodemsaneringsdeskundige.
Advies m.b.t. moestuinbakken en teelten. Indien de Opdracht voorziet in het implementeren van moestuinbakken en andere teelten zal de Consultant hiertoe het nodige materiaal voorzien. Het onderhoud en herstel van de materialen is voor rekening van de Consultant volgens de termijn beschreven in de offerte.
VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER
Voorbereiding en terbeschikkingstelling van informatie. De Opdrachtgever maakt alle voor het project en voor de Opdracht relevante informatie voorafgaand over aan de Consultant, wat behoudens andersluidende afspraak minstens bestaat uit het ontwerp, de stabiliteitsstudie indien van toepassing, en alle andere beschikbare gespecialiseerde studies. De Opdrachtgever aanvaardt dat de Opdracht pas kan aanvangen nadat de Consultant over deze informatie beschikt. De Opdrachtgever verbindt zich ertoe om tijdig voorafgaand aan elke meeting de agenda hiervan te bezorgen aan de Consultant, waarin duidelijk is aangegeven welke informatie van de Consultant wordt verwacht tijdens de bespreking. De Consultant moet immers de nodige voorbereiding kunnen treffen hiervoor. Indien door gebrek aan een tijdige opvolging of voorbereiding door de Opdrachtgever blijkt dat een meeting niet tot het door de Opdrachtgever gewenste resultaat heeft geleid, dan geldt deze bespreking nog steeds als één van de in de Offerte voorziene meetings.
Verantwoordelijkheid voor ontwerp en uitvoering. De Opdrachtgever aanvaardt dat de Consultant geen enkele ontwerpverantwoordelijkheid of uitvoeringsverantwoordelijkheid op zich neemt. Zodoende zorgt de Opdrachtgever in het algemeen voor een correct ontwerp van het project, een correcte uitvoering van de werken, voor alle gespecialiseerde studies die nodig, en laat zich hiervoor bijstaan door gespecialiseerde en professionele contractanten die daarvoor wel de verantwoordelijkheid dragen. Fouten, misrekeningen of onvolledigheden in het ontwerp behoren uitsluitend tot de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever en diens daarvoor verantwoordelijke contractanten. De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de inhoud van de informatie die hij aan de Consultant ter beschikking stelt. De Opdrachtgever staat tevens in voor het voorzien van de nodige vergunningen en toelatingen, en voor het zich ervan verzekeren dat het project en het ontwerp beantwoorden aan alle geldende regelgeving op alle vlakken. De Consultant heeft geen enkele verantwoordelijkheid om hierover te adviseren of om dit te controleren.
Veiligheid en stabiliteit. De Opdrachtgever verzekert in het bijzonder de veiligheid op de werf, alsook het correcte nazicht van de stabiliteit, de draagkracht en haalbaarheid van elke constructie. Indien de Opdracht betrekking heeft op een dakconstructie, neemt de Consultant geen enkele verantwoordelijkheid op zich m.b.t. stabiliteit, draagkracht, dakopbouw, functionele haalbaarheid, of waterdichtheid van de dakconstructie. De Opdrachtgever doet hiervoor beroep op gespecialiseerde contractanten, en zal voorafgaand aan de start van de Opdracht een stabiliteitsstudie laten opstellen.
Coördinatie door de Opdrachtgever. De Consultant neemt geen enkele coördinatieopdracht of verplichting op zich voor het project van de Opdrachtgever. Indien de Opdrachtgever gelijktijdig met de werken van de Consultant werken laat uitvoeren door nevenaannemers, door andere consultants of door een architect, is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor het verzekeren van de mogelijkheid van de Consultant om ongehinderd zijn prestaties uit te voeren.
PERSONEEL VAN DE CONSULTANT, VEILIGHEID EN VERWERKING PERSOONSGEGEVENS
Personeel & veiligheid. Het personeel van de Consultantblijft steeds onder diens gezag en leiding en zal nooit beschouwd kunnen worden als aangestelde van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is geenszins gerechtigd hierover enig gezag uit te oefenen dat aan een werkgever toekomt. Conform art. 31, § 1, 2e en 3e lid van de Wet van 24 juli 1987 aanvaarden partijen dat het naleven door de opdrachtgever van diens verplichtingen inzake welzijn op het werk, alsook instructies van de opdrachtgever in uitvoering van de werken, niet beschouwd kunnen worden als enige uitoefening van gezag op het personeel. Dit geldt ook voor: (1) instructies over de openings- en sluitingsuren van de werf, (2) instructies met betrekking tot de toegang tot de faciliteiten op de werf, (3) instructies m.b.t. de te respecteren richtlijnen m.b.t. de veiligheid en het welzijn. De Opdrachtgever aanvaardt dat de Consultant het recht heeft bepaalde onderdelen van de Opdracht in onderaanneming uit te besteden. Partijen en hun aangestelden leven steeds hun verplichtingen inzake veiligheid en gezondheid na. Niet-naleving impliceert dat de andere partij, na ingebrekestelling, alle maatregelen mag nemen op kosten van de in gebreke zijnde partij op grond van art. 29 van de Welzijnswet Werknemers van 4 augustus 1996 om deze verplichtingen te doen naleven. Bij ernstig en dreigend gevaar zijn de partijen vrijgesteld van deze ingebrekestelling. In geval van een ernstig arbeidsongeval zal de preventiedienst van de Opdrachtgever, behoudens andere afspraak, bevoegd zijn om dit te onderzoeken en desgevallend het omstandig verslag op te stellen. De eventuele kosten zijn voor de Consultant indien blijkt dat hij verantwoordelijk is voor het arbeidsongeval. Indien niet, zijn deze kosten voor de Opdrachtgever.
Persoonsgegevens. De Consultant verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van de Opdrachtgever en diens contractanten in het kader van zijn diensten cliëntenbeheer, boekhouding en direct marketing (rechtsgronden: uitvoering overeenkomst, wettelijke verplichting en/of gerechtvaardigd belang). Persoonsgegevens worden enkel doorgegeven en bewaard voor zover en zo lang noodzakelijk voor deze doeleinden. Elke partij verbindt zich ertoe en garandeert de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens ("GDPR") na te leven, evenals de nationale wetten ter uitvoering ervan. Elke partij bevestigt dat zij naar behoren is geïnformeerd over de verwerking van haar persoonsgegevens door de andere partij en over haar recht op toegang, rectificatie, verwijdering en verzet. Voor verdere uitleg verwijst elke partij expliciet naar het privacybeleid op hun website voor zover beschikbaar. Elke partij bevestigt in voorkomend geval kennis te hebben genomen van het privacybeleid van de andere partij en de inhoud ervan te aanvaarden.
GEBREKKIGE UITVOERING EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
De Consultant wordt enkel beschouwd in gebreke te zijn wanneer hij op ernstige en voortdurende wijze zijn verbintenissen die voortvloeien uit de overeenkomst niet nakomt. Dit moet steeds worden vastgesteld door melding hiervan aan de Consultant door de Opdrachtgever bij ingebrekestelling per aangetekende brief, met duidelijk vermelding van de vermeende wanprestatie van de Consultant, evenals een redelijke termijn alvorens de Opdrachtgever verdere stappen zal nemen. De Consultant behoudt het recht om verweer te voeren en kan in geen geval geacht worden stilzwijgend de ingebrekestelling van de Opdrachtgever te aanvaarden of tot enige afstand over te gaan. Bij de beëindiging van de overeenkomst door de Opdrachtgever, ongeacht de wijze waarop, zal de Opdrachtgever de Consultant integraal vergoeden voor minstens de waarde van de daadwerkelijk uitgevoerde prestaties. Indien de Consultant aantoont bijkomende schade te hebben geleden door de beëindiging van de overeenkomst, zal de Opdrachtgever dit eveneens vergoeden. De Consultant kan deze schade bewijzen met alle middelen van recht.
In geval van een eenzijdige opzegging van de overeenkomst door de Opdrachtgever of een ontbinding in het nadeel van de Opdrachtgever, al dan niet bij toepassing van artikel 1794 van het oud Burgerlijk Wetboek (of het overeenstemmend artikel bij wetswijziging), is de Opdrachtgever een winstdervingsvergoeding verschuldigd aan de Consultant van minstens 15% van de waarde van het deel van de Opdracht dat op dat moment nog niet was uitgevoerd. In geval van een voortdurende of blijvende toestand van overmacht, is elke partij gerechtigd om eenzijdig over te gaan tot beëindiging van de Overeenkomst. De Opdrachtgever zal de Consultant integraal vergoeden voor minstens de waarde van de daadwerkelijk uitgevoerde prestaties.
AANSPRAKELIJKHEID VAN DE CONSULTANT
De Consultant is alleen aansprakelijk voor de rechtstreekse en voorzienbare schade veroorzaakt door de foutieve uitvoering van de Opdracht, zolang deze toerekenbaar is aan de Consultant en met dit met uitsluiting van o.a. winstderving, verschuiving van winsten, omzetdaling, stilstandsschade of financiële schade. Indien verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor dezelfde schade, zal de Consultant hoogstens aansprakelijk zijn voor zijn aandeel in de schade met uitsluiting van een hoofdelijke of in solidum gehoudenheid. De aansprakelijkheid van de Consultant is in ieder geval maximaal beperkt tot de dekkingslimieten van de door hem aangegane verzekering, zoals in deze Algemene Voorwaarden opgenomen.
INTELLECTUELE RECHTEN
De Consultant behoudt in principe alle intellectuele rechten incl. auteursrechten m.b.t. de door hem geleverde prestaties, en draagt geen enkel recht in die zin over aan de Opdrachtgever tenzij uitdrukkelijk anders bepaald. De Opdrachtgever verwerft wel een gebruiksrecht om het resultaat van de prestaties van de Consultant te gebruiken uitsluitend ter verwezenlijking van het project waarop de Opdracht betrekking heeft, inclusief het recht om in te staan voor onderhoud en instandhouding ervan na voltooiing van de Opdracht. Dit laatste is inbegrepen in de Prijs.
VERBINTENISRECHT
De opdrachtgever is zich ervan bewust dat het voor De Volle Grond belangrijk is dat enkel de bepalingen van de offerte en de algemene voorwaarden van De Volle Grond van toepassing zijn. De eventuele algemene voorwaarden gehanteerd door de opdrachtgever kunnen dus niet van toepassing zijn, ook niet indien die anders zouden bepalen. Het uitsluitend van toepassing zijn van de bepalingen van deze offerte of bestelbon en de algemene voorwaarden van De Volle Grond, is een voor De Volle Grond essentiële voorwaarde voor de totstandkoming van de overeenkomst. Door in te stemmen met de bestelling aanvaardt de opdrachtgever deze voorwaarde en doet hij dus voor zoveel als nodig afstand van zijn eventuele algemene voorwaarden.
GESCHILLENBESLECHTING EN TOEPASSELIJK RECHT
De overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, met uitsluiting van de bepalingen van internationaal-privaatrechtelijke aard of andere regels die het recht van een andere jurisdictie buiten België van toepassing verklaren. Elk geschil tussen partijen zal onderworpen zijn aan de exclusieve rechtsmacht en bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen; afdeling Antwerpen. Als uitzondering hierop zal een partij vrijwillig tussenkomen dan wel gedwongen kunnen worden betrokken indien reeds een procedure of andere geschillenbeslechting door een derde aanhangig is gemaakt lastens de andere partij bij een andere instantie of rechtbank en de aansprakelijkheid van de eerste partij mogelijk betrokken is.
Prijs. De prijs voor de levering van Producten wordt bepaald in de factuur (de “Prijs”). De Prijs vergoedt enkel de levering van de Producten die zijn opgenomen in de factuur.
Betaling. De Leverancier zal overgaan tot facturatie overeenkomstig de voorwaarden die hieromtrent opgenomen zijn in de Factuur.
Ingeval de Klant onderneming is. Bij het verstrijken van de betalingstermijn is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlinterest aan de wettelijke interestvoet zoals opgenomen in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties verschuldigd, alsook een schadevergoeding van 10% van het openstaand bedrag.
Ingeval de Klant consument is. Bij het verstrijken van de betalingstermijn, zal de Leverancier eerst een kosteloze ingebrekestelling verzenden aan de Klant. Ingeval van niet-betaling door de Klant binnen een termijn van veertien (14) kalenderdagen die ingaat op de derde werkdag na verzending van de ingebrekestelling aan de Klant, dan wel op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de ingebrekestelling aan de Klant werd verzonden ingeval deze per elektronische weg werd verzonden, dan kan de Leverancier één of meerdere van de volgende maatregelen nemen:
(a) Het aanrekenen van een verwijlinterest aan de intrestvoet conform artikel 5 van de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. De verwijlintresten beginnen te lopen vanaf de kalenderdag die volgt op de dag waarop de kosteloze ingebrekestelling aan de Klant is verzonden en worden berekend op het openstaand factuurbedrag;
(b) Het verhogen van het openstaand factuurbedrag met een forfaitaire vergoeding, berekend als volgt:
o 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 EUR;
o 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 EUR is;
o 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een maximum van 2000,00 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 EUR is.
Aard en omvang. De exacte omvang en aard van de te leveren Producten, wordt vastgelegd in de factuur. Behoudens afwijkende overeenkomst, zijn alle verbintenissen van de Leverancier middelenverbintenissen en geen resultaatsverbintenissen.
Leveringstermijnen. Leveringstermijnen, indien van toepassing, die in de Offerte of elders zijn overeengekomen, zijn louter indicatief, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen.
Materiaal. In geval de Leverancier voor de levering van de Producten materiaal e.d. ter beschikking stelt aan de Klant, behoudt de Leverancier in principe alle eigendomsrechten m.b.t. dit materiaal.
Onderaanneming (diensten). De Klant aanvaardt dat de Leverancier het recht heeft bepaalde onderdelen van de te verstrekken diensten in onderaanneming uit te besteden.
Vaststelling eventuele gebreken (goederen). Door het in ontvangst nemen van de goederen, aanvaardt en erkent de Klant dat deze beantwoorden aan de bestelling en vrij zijn van enig zichtbaar gebrek. Gelet op het bederfbaar karakter van de goederen, moet de Klant andere dan zichtbare gebreken binnen de twaalf (12) uur na het ontdekken hiervan schriftelijk (vb. per e-mail) melden aan de Leverancier.
De Leverancier verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van de Klant en diens contractanten in het kader van zijn diensten cliëntenbeheer, boekhouding en direct marketing (rechtsgronden: uitvoering overeenkomst, wettelijke verplichting en/of gerechtvaardigd belang). Persoonsgegevens worden enkel doorgegeven en bewaard voor zover en zo lang noodzakelijk voor deze doeleinden. Elke partij verbindt zich ertoe en garandeert de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens ("GDPR") na te leven, evenals de nationale wetten ter uitvoering ervan. Elke Partij bevestigt dat zij naar behoren is geïnformeerd over de verwerking van haar persoonsgegevens door de andere Partij en over haar recht op toegang, rectificatie, verwijdering en verzet. Voor verdere uitleg verwijst elke Partij expliciet naar het privacybeleid op hun website voor zover beschikbaar. Elke Partij bevestigt in voorkomend geval kennis te hebben genomen van het privacybeleid van de andere Partij en de inhoud ervan te aanvaarden.
Onder overmacht wordt begrepen elke onvoorzienbare gebeurtenis waarover een Partij geen redelijke controle uitoefent en dewelke de uitvoering door die Partij van haar verplichtingen onder de Overeenkomst onmogelijk of onredelijk bezwarend maakt, hieronder begrepen maar niet beperkt tot stakingen, brand, overheidsmaatregelen, pandemie, epidemie en oorlog.
Indien zich ten aanzien van een Partij een geval van overmacht voordoet dat van invloed is of kan zijn op de nakoming van haar verplichtingen onder deze Overeenkomst, zal zij de andere Partij daarvan onverwijld schriftelijk in kennis stellen. Geen van de Partijen zal worden geacht deze Overeenkomst te schenden, of anderszins aansprakelijk zijn jegens de andere Partij, vanwege een vertraging in de nakoming of het niet nakomen van één van haar verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst, voor zover de vertraging of het niet nakomen te wijten is aan een geval van overmacht waarvan zij de andere Partij in kennis heeft gesteld.
In geval van overmacht zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen om de gevolgen zoveel als mogelijk te beperken. In de mate van het mogelijke zullen Partijen de verderzetting van de Overeenkomst beogen. In geval de overmacht situatie dertig (30) dagen overschrijdt en/of in geval Partijen binnen deze termijn niet tot een wederzijds aanvaardbare oplossing komen, is elke Partij gerechtigd om eenzijdig over te gaan tot beëindiging van de Overeenkomst zonder dat een schadevergoeding verschuldigd is aan de andere Partij, met dien verstande dat de Klant de Leverancier zal vergoeden voor minstens de waarde van de daadwerkelijk geleverde goederen en uitgevoerde prestaties.
De Leverancier wordt enkel beschouwd in gebreke te zijn wanneer hij op ernstige en voortdurende wijze zijn verbintenissen die voortvloeien uit de Overeenkomst niet nakomt. Dit moet steeds worden vastgesteld door melding hiervan aan de Leverancier door de Klant bij ingebrekestelling per aangetekende brief, met duidelijke vermelding van de vermeende wanprestatie van de Leverancier, evenals een redelijke termijn alvorens de Klant verdere stappen zal nemen. De Leverancier behoudt het recht om verweer te voeren en kan in geen geval geacht worden stilzwijgend de ingebrekestelling van de Klant te aanvaarden of tot enige afstand over te gaan.
De Leverancier is alleen aansprakelijk voor rechtstreekse (directe), contractuele en voorzienbare schade veroorzaakt door de foutieve uitvoering van een van haar contractuele verplichtingen, zolang deze toerekenbaar is aan de Leverancier en dit met uitsluiting van buitencontractuele en indirecte schade waaronder o.a., zonder exhaustief te zijn, winstderving, verschuiving van winsten, omzetdaling, stilstandsschade of financiële schade. [Indien verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor dezelfde schade, zal de Leverancier hoogstens aansprakelijk zijn voor zijn aandeel in de schade met uitsluiting van een hoofdelijke of in solidum gehoudenheid.] De aansprakelijkheid van de Leverancier is in ieder geval maximaal beperkt tot de Prijs van de Producten waarop de claim betrekking heeft. Er geldt evenwel geen beperking van aansprakelijkheid in geval van opzet of grove schuld of voor zover dwingend recht anders bepaalt.
Uitsluitend de Leverancier kan tegenover de Klant aansprakelijk zijn. Elke aanspraak van de Klant ten aanzien van werknemers, bestuurders, hulppersonen of andere derden waarop de Leverancier voor de uitvoering van de Overeenkomst beroep heeft gedaan, is uitgesloten
De Leverancier behoudt in principe alle intellectuele rechten incl. auteursrechten m.b.t. de door haargeleverde Producten (indien van toepassing), en draagt geen enkel recht in die zin over aan de Klant tenzij uitdrukkelijk anders bepaald.
De Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht, met uitsluiting van de bepalingen van internationaal-privaatrechtelijke aard of andere regels die het recht van een andere jurisdictie buiten België van toepassing verklaren. Elk geschil tussen Partijen zal onderworpen zijn aan de exclusieve rechtsmacht en bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen. Als uitzondering hierop zal een Partij vrijwillig tussenkomen dan wel gedwongen kunnen worden betrokken indien reeds een procedure of andere geschillenbeslechting door een derde aanhangig is gemaakt lastens de andere Partij bij een andere instantie of rechtbank en de aansprakelijkheid van de eerste Partij mogelijk betrokken is.